Week 2 Curacao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Kitty Schooneveld - WaarBenJij.nu Week 2 Curacao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Kitty Schooneveld - WaarBenJij.nu

Week 2 Curacao

Door: Kitty van Schooneveld

Blijf op de hoogte en volg Kitty

25 Augustus 2014 | Curaçao, Curaçao

Beste lezers,

Hierbij mijn derde reisverslag alweer van mijn avonturen op Curacao. In dit reisverslag zal ik wat schrijven over het autorijden op Curacao, ons huis, school, boodschappen en overige.

Autorijden
De wegen zijn hier slechter dan in Nederland. Ze zijn over het algemeen bijna allemaal verhard, maar wel met gaten. De witte lijnen op de weg zijn nauwelijks tot slecht zichtbaar. Ook hobbels zijn niet aangegeven en kun je van tevoren niet (goed) zien dat er één aankomt, dus opeens knal je die bult over. Nu hebben wij hier al erg veel gereden, dus weten nu al een hoop hobbels te vinden en passen onze rijstijl daarop aan. Verder haalt iedereen elkaar rechts en links in. Je moet ook een beetje brutaal zijn op de weg; een gaatje zien is direct ertussen.
Nadeel is dat het hier vrij normaal is om met alcohol op te rijden. Ook een aantal huisgenoten rijden na het uitgaan met een (flinke) slok op achter het stuur. Hier wil ik absoluut niet aan mee doen.

Ons huis
Toen we aankwamen waren we in totaal rond de 12 in dit hele complex. Nu komen er langzamerhand steeds meer studenten bij. In september zit het huis op 1 kamer na helemaal vol. Dat komt neer op 44 studenten. Hiervan zijn 7 mannen en de rest vrouwen. Graag had ik nog wat meer mannen in huis gehad.

School
Vorige week maandag hadden we onze eerste lesdag gehad. We kregen les van een professor die maatschappelijk werk in Nederland heeft gestudeerd en vervolgens een master in Boston heeft afgerond. Ik vond het wel een interessante les. Er werd wel veel herhaald en lang stilgestaan bij één onderwerp. Van mij had er wat meer tempo in mogen zitten. Dit geldt hetzelfde voor de overige vakken die we hebben gevolgd. Behalve het vak debatteren. Dit vak kregen/krijgen we van een Nederlandse docent. Het lijkt me een erg leuk vak. Er wordt veel gelet op je houding, je stem, je spreken, enz. Overige vakken zijn familymediation en methoden en vaardigheden. Bij het laatste vak moeten we een les voorbereiden van 120 minuten. Het vak onderzoek hadden we ook, maar omdat we dit al uitgebreid hebben gedaan in Nederland hoeven we dat hier niet meer te doen. In plaats van dit vak gaan we Papiaments volgen, leuk! Tot nu toe is ons rooster: maandag van 18 tot 21 uur. Dinsdag vrij. Woensdag van 18 tot 21 uur en donderdag van 16 tot 21.30 uur. Vrijdag vrij. Lekker toch?

Boodschappen
De boodschappen zijn hier over het algemeen hetzelfde als in Nederland. Tot nu toe heb ik al mijn boodschappen kunnen doen die ik ook in Nederland koop. Prijzen verschillen het ene product is duurder dan in Nederland (zoals groente, fruit en frisdrank) het andere product is weer goedkoper dan in Nederland, zoals kaas en vlees. Al met al heb ik nu gemerkt dat ik voor boodschappen net zoveel kwijt ben als in Nederland.

Overige
Deze week hebben we veel bij het zwembad gelegen en verschillende stranden bezocht. Verder hebben we woensdag gewinkeld in Punda en heb ik op zaterdagavond weer beachvolleybal gedaan bij Zanzibar/Jan Thiel; het was weer erg leuk. Ook heb ik veel gesnorkeld en prachtige vissen gezien. Vandaag zijn we naar Zuikertuin Mall geweest. Klein winkelcentrum met onder andere een DA en een bruna. Wel erg prijzig allemaal.

Warmte: vandaag is echt ontzettend veel hitte. Het is nu 36 graden en dat voelt als een graad of 42. Ontzettend veel zweten, héél véél water drinken en afkoeling zoeken in het zwembad. In de zon is het nu sowieso niet te doen.

We zijn van plan om iedere vrijdag een dag weg te gaan en wat leuks te ondernemen. Afgelopen vrijdag zijn we naar het strand de 'Grote Knip' bij Westpunt geweest. Hier was het echt prachtig! Zulk blauw water hebben we nog niet eerder gezien. Het snorkelen vond ik niet meer bijzonder dan op andere stranden. Bij Jan Thielbaai heb ik tot nu toe de mooiste vissen gezien.
Nadat we bij de Grote Knip zijn geweest (zo'n 45km van ons huis op een uur rijden) gingen we ons klaarmaken en 's avonds uit eten. Dit keer op de boulevard van Punda met uitzicht op de Emmabrug/pondjesbrug. Nadat we uit eten zijn geweest, gingen we nog even naar Saint Tropez.

Overige avonden heb ik me vermaakt met films kijken samen met Thijs en Robin (huisgenoten) en op stap. Het is vrij normaal om 3 tot 5 keer per week op stap te gaan. Toch wil ik dit wel gaan beperken tot maximaal 3 keer per week. 's Avonds een spelletje doen, in het zwembad, bij overige huisgenoten zitten en film kijken vind ik ook erg leuk en gezellig.

Dit was mijn derde blog alweer. Volgende week maandag probeer ik de vierde te schrijven. Tot volgende week!

  • 25 Augustus 2014 - 21:46

    Papa:

    Hoi Kittygirl,
    Wat een mooie foto's van die schitterende omgeving.
    Wat een lestijden zeg.
    Jij maakt mooie dagen.
    Geniet er van ik, gun het je van harte.
    kuz pa

  • 26 Augustus 2014 - 13:52

    Martha:

    Wat een prachtige omgeving. Echt genieten dus.
    Fijn dat je zelf niet aan het drank gedrag mee doet.
    Ben blij dat wij hier wel verkeersregels hebben.
    Zal voor jou straks wel weer wennen zijn als je hier weer deelneemt aan het verkeer
    Blijf gezond en tot de volgende blog.

    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Hoiii, Ik ben Kitty van Schooneveld 22 jaar oud. Ik ben vierdejaars studente van de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voor ruim vijf maanden verblijf ik voor mijn minor 'werken met gezinnen' op Curacao. Deze minor ga ik volgen aan de UOC (University of Curacao). Op 13 augustus 2014 om 9.50 uur vertrek ik vanaf Schiphol met vijf medestudenten van de Hanzehogeschool Groningen naar Hato (vliegveld) Curacao. Op 21 januari 2015 om 7.15 uur zullen we weer aankomen op Schiphol. In de tussentijd zal ik wekelijks een blog schrijven om mijn belevenissen met jullie als lezers te delen.

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 674
Totaal aantal bezoekers 20191

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 21 Januari 2015

Studie Curacao

Landen bezocht: