Week 16 Curacao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Kitty Schooneveld - WaarBenJij.nu Week 16 Curacao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Kitty Schooneveld - WaarBenJij.nu

Week 16 Curacao

Door: Kitty van Schooneveld

Blijf op de hoogte en volg Kitty

01 December 2014 | Curaçao, Curaçao

Bon tardi (goedemiddag) lezers,

Zoals ik vorige week al had beschreven, is Erwin op maandag weer naar Nederland gegaan. Gelukkig is de reis goed gegaan en weer veilig aangekomen.

Dinsdag had ik echt even een dipje. Ik was ontzettend moe en vond het nog steeds heel erg dat Erwin vertrokken was. Dit gevoel is wel iets minder geworden, maar toch verlang ik nu toch ook wel weer naar Nederland. Iedereen weer zien en weer samen zijn met Erwin.

Ook ga ik wel weer graag naar Nederland omdat er hier nu een heftige uitbraak is van de muggenziekte knokkelkoorts en dengue. Hier kun je flink ziek van worden. Een paar uit het huis hebben het of zijn hier weer van aan het genezen. Je krijgt er flinke uitslag van, koorts en gewrichtspijn en het kan tot twee jaar in je lichaam blijven met kans op een terugval bij een verminderde weerstand. Ik heb het nog niet en ik hoop dat dat zo blijft. Verder hebben een aantal in het huis last van bed bugs/wantsen. Erg smerig! Dat is een soort hardnekkige bedluis. Die ontzettend moeilijk te bestrijden zijn. Ook hier krijg je (flinke) uitslag van. Vanuit het bedrijf waarvan wij onze kamers huren, wordt weinig gedaan. Ook van deze beesten heb ik gelukkig nog geen last. Ik hoop dat dit ook zo blijft... Maar goed misschien kunnen jullie lezers je wel voorstellen dat ik hier niet echt nog heel prettig zit. In januari met gierende vleugels weer naar huis.

Nou van wat minder goed nieuws naar wat leuker/beter nieuws. De docente die wij hebben voor het vak Papiaments heeft voor ons een paar uitstapjes geregeld in het werkveld. We zouden meegaan met vierdejaars mbo studenten van de opleiding SPW. Dinsdagochtend was de eerste. We gingen naar het Blindeninstituut. We kregen een verhaal te horen van een man die blind is geworden en wat hij heeft mee gemaakt. Ook kregen we een video te zien en een rondleiding door het instituut. Indrukwekkend om te zien en horen. Veel mensen zijn ook erg ziek en reden in een rolstoel zonder benen, e.d.
Woensdagochtend gingen we naar de Jeugdgevangenis. Helaas mochten Juliët, Anouk en ik niet naar binnen omdat we slippers aan hadden. Dus we moesten wachten totdat de rest weer terug kwam. Dat was wel even een domper. Maar donderdagochtend konden we ook nog heen. Dus dat hebben we gedaan. We hebben de cellen gezien, klaslokalen waar jongeren naar school gaan en een observatielokaal. Op het moment van bezichtiging kregen net drie jongeren creatieve therapie. Dit was de open afdeling. Op de open afdeling van de jeugdgevangenis zitten ook veel jongeren/kinderen met gedragsproblemen die niet direct wat verkeerd hebben gedaan. Maar omdat er geen andere plek voor ze is, worden ze hier ondergebracht. Helaas was er geen tijd meer om de gesloten afdeling te bekijken. De verschillen met Nederland zijn dat het in Nederland veel luxer is dan hier. Op de gesloten afdeling zitten de jongeren de hele dag in hun cel. Op de open afdeling is dat niet zo. Na dit gezien en gehoord te hebben gingen we naar Carpriles. Capriles is de psychiatrische inrichting van Curacao. Dit vond ik het meest indrukwekkend om te zien. Je zag echt wie ziek was en wie niet. Veel liepen te schreeuwen of liepen verdwaasd en verdwaald rond. We kregen veel heftige verhalen te horen en te zien over hoe het er aan toe kan gaan. We hebben ook de isoleerkamer gezien waar patiënten net binnenkomen en/of tot bedaren gebracht moeten worden.

Vrijdag ben ik met Hilde en Vera naar Mambo beach geweest en lekker gezwommen en in de zon gelegen. Vrijdagavond was het weer tijd voor Full Moon party. Met heel veel van het huis reisden we weer af naar Kokomo beach. Ik vond het een geweldige avond/nacht. Het was een super (gezellig) feest!

Zaterdag ben ik samen met Laurien, Hilde en Lisa naar strand Karakter geweest. Hier waren we nog niet geweest. Super luxe met veel omliggende villa's. Het was prachtig om te zien allemaal, inclusief strand en zee. 's Avonds heb ik gezellig met Ellen gekookt en gegeten. 's Nachts kreeg iedereen in de huisapp een naar bericht dat twee uit het huis een behoorlijk heftig scooterongeluk hebben gehad. Eén meisje veel (heftige) schrammen overal op haar lichaam. Ander meisje een flink grote en diepe vleeswond en haar duim gebroken. Echt erg vervelend allemaal. Ze waren ook net weer een beetje opgeknapt van de muggenziekte en nu zitten ze weer thuis. Hopen dat ze snel opknappen. Maar goed t ziet er allemaal niet zo best uit...

Zondag ben ik samen met Hilde, Maud, Vera, Laurien, Lisa, Marleen, Daphne, Stijn en Frank naar strand Daaibooibaai geweest. Hier een erg gezellige middag gehad. 's Avonds weer gezellig gegeten met Ellen.

Vandaag ben ik met Mariët begonnen aan de scriptie voor het tweede semester van dit laatste schooljaar. Vanavond hebben we school. Privaatrecht.
Dit was het weer voor deze week.
Tot volgende week!

Ayo!

  • 02 December 2014 - 02:17

    Papa:

    Hoi Kitty-girl
    Ik zal het zeker fijn vinden als je weer thuis bent.
    Voor mij heeft het al lang genoeg geduurd.
    Zeker nu er allerlei onfrissigheden plaatsvinden.
    Maar je slaat je er goed doorheen.
    Petje af voor alles war je tot nu toe gepresteerd hebt.
    Weet wel dat de temperaturen behoorlijk wat lager
    zijn dan je gewend bent.
    Papa zit nu in Bremerhaven en daar worden de temperaturen
    niet hoger dan +2 en 's nachts zakt het tot -5.
    Je begrijpt dat ik soms wel eens jaloers op je ben
    Als ik lees wat jij allemaal doet in het zonnetje.
    Kuz pa

  • 03 December 2014 - 13:12

    Martha:

    Bon tardi Kitty,

    Alles heeft een keerzijde. En zo als ik nu je verhaal lees is het bij jullie ook
    niet alleen rozengeur en maneschijn.
    Ik hoop met je mee dat je niet ziek wordt. Lijkt me behoorlijk heftig.
    En dan van die vervelende beestjes. Ieuw krijg nou al de kriebels.
    Gelukkig is de rest van de week wat positiever verlopen.
    Hier is het nu behoorlijk koud aan het worden. Vandaag weer een grauwe grijze dag.
    (De donkere dagen voor kerst) In de blanckenborg rommelt het nog steeds wat betreft
    de huishouding. De gemeente heeft nog geen duidelijk beeld hoe het allemaal verder gaat.
    Dus nog maar afwachten tot 1 april.
    Blijf gezond en tot de volgende verslag.

    Gr. Martha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Hoiii, Ik ben Kitty van Schooneveld 22 jaar oud. Ik ben vierdejaars studente van de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voor ruim vijf maanden verblijf ik voor mijn minor 'werken met gezinnen' op Curacao. Deze minor ga ik volgen aan de UOC (University of Curacao). Op 13 augustus 2014 om 9.50 uur vertrek ik vanaf Schiphol met vijf medestudenten van de Hanzehogeschool Groningen naar Hato (vliegveld) Curacao. Op 21 januari 2015 om 7.15 uur zullen we weer aankomen op Schiphol. In de tussentijd zal ik wekelijks een blog schrijven om mijn belevenissen met jullie als lezers te delen.

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 20184

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 21 Januari 2015

Studie Curacao

Landen bezocht: