Week 7 Curacao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Kitty Schooneveld - WaarBenJij.nu Week 7 Curacao - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Kitty Schooneveld - WaarBenJij.nu

Week 7 Curacao

Door: Kitty van Schooneveld

Blijf op de hoogte en volg Kitty

29 September 2014 | Curaçao, Curaçao

Hoii lieve lezers,

Weer een week vol leuke en leerzame ervaringen.

We krijgen nu steeds meer een beetje structuur. Iedere maandag en dinsdag en soms ook nog wel op woensdag is het bezig zijn met de studie. Wel in alle rust en ook veel andere dingen tussendoor, maar dat zijn wel de dagen dat we niet echt ergens naar toe gaan of bakken in de zon.

Maandagavond hadden we echt weer een fantastische les. Wat ben ik onder de indruk van die docente. Ze is zo open en eerlijk, enorm direct en je wordt echt met de neus op de feiten gedrukt over hoe het er aan toe gaat/kan gaan. Heb weer zeer geboeid naar haar zitten luisteren drie uur lang. De theorie is ook mega interessant. Echt weer super veel zin om vanavond naar school te gaan.

Dinsdag overdag kwam één van de schoonmaakster bij me zitten toen ik bezig was met school. Een heel gesprek met haar gehad. Ze komt uit Jamaica en is hier op Curacao om te werken. Dat doet ze dan een vol jaar lang en vervolgens gaat ze weer voor 2 à 3 maanden naar 'huis' om daar te kunnen leven van het geld dat ze verdiend heeft. Daarna gaat ze weer een jaar naar een ander land om te werken. Naar huis gaan ziet ze als vakantie. Hier zou ik me in Nederland niets van voor kunnen stellen. Heel interessant om wat over de cultuur daar te horen en hoe het er daar aan toe gaat.

Dinsdagavond hebben we gigantisch slecht weer gehad. De regen kwam met bakken uit de hemel vallen. Alles stond blank tot wel 30 cm hoog op de straten. Ook flinke onweer. Het is de hele avond door gegaan. Je kan direct niets. We zitten altijd buiten, nu moesten we in de gang zitten of in ons hokje waar het ontzettend heet is. Dan heb je ineens niets te doen. Maar goed één zo'n avond is niet zo erg.

Woensdagavond zijn we bijna met het hele huis naar Cabana (beach) gegaan. Dat is eigenlijk de uitgaansgelegenheid waar bijna iedereen woensdag heen gaat. Live muziek, dansen of gezellig loungen. Ik ga niet iedere keer mee, maar nu ging ik mee omdat Anouk (één van onze zes meiden) waarschijnlijk zou gaan zingen samen met die andere zangers/zangeressen. We waren er bijna met het hele huis en inderdaad Anouk werd op het podium geroepen. Ik werd gewoon bijna zenuwachtig voor haar. Ontzettend veel mensen. Maar nee hoor Anouk stapt zo het podium en begint te zingen. Wij als huisgenoten haar luidroepend aanmoedigen, heel leuk! Er kwam toch een stem uit haar, ongelooflijk, zoo mooi!! Wij allen echt van haar lopen genieten en iedereen was super trots! De andere zangers vonden het ook heel goed en ze werd gevraagd of ze volgende week weer wilde komen zingen. Super leuk!!

Donderdag was het weer tijd voor onze langste dag school. We hebben nu even een paar weken niet het vak debatteren, dus hoefden nu pas om half zes naar school in plaats van vier uur. Om half zes hadden we weer Papiamentse les. We moesten alles wat we tot nu toe hadden gekregen, leren. In totaal waren dat 170 woorden/zinnen. Van de middelbare school kende ik nog de site wrts.nl. Daar heb ik alle woorden/zinnen ingevoerd en van Papiaments-Nederlands, Nederlands-Papiaments geleerd. Super leuk om weer een taal te leren. Tijdens de les kregen we een SO (Schriftelijke Overhoring). Leuk om te doen. Helaas hebben we nu twee weken geen les. Daarna krijgen we weer van alles, plus wat we geleerd hebben in de afgelopen les een dictee. Ook moeten we handelingen gaan uitvoeren die zij in het Papiaments tegen ons zegt. Bijvoorbeeld pak het glas water van de tafel, enz. Na Papiaments hebben we altijd het vak Familymediation. Op zich een heel leuk vak, maar jeemig wat wordt dat vak verschrikkelijk gegeven. Echt het meest saaie denk ik wel wat ik tot nu toe heb gehad aan docent. Maar goed nog twee lessen en dan heb ik dat vak hopelijk afgesloten.

Vrijdag was het weer tijd voor ons wekelijkse uitstapje naar een (ver) strand. Dit keer stond Playa Kalki op de planning. Eerst nog weer even langs de winkel om wat eten en drinken te kopen voor op het strand. Het was 52 minuten rijden vanaf ons huis. Het was weer een hele andere route dan we eerder hebben gereden, dus wel weer leuk om te rijden en weer nieuwe dingen van het eiland te zien. Helaas was het een bewolkte dag en het strand vond ik ook niet echt heel mooi. Wel even lekker om weer in de zee te zwemmen. Maar het was maar van korte duur en we besloten om na 2,5 uur weer naar huis te gaan. 's Avonds gingen een paar van onze meiden op stap, iedereen trok lekker een beetje zijn eigen gang. Ik heb met een paar van het huis gezellig een serie gekeken.

Zaterdag ben ik samen met een huisgenootje Amanda naar Mambo beach gegaan. Heerlijk op een strandbedje gelegen en gezwommen in de zee. We kwamen ook nog wat andere huisgenoten tegen en daar hebben we ook nog even gezellig mee gezeten.
's Avonds had ik afgesproken met meiden uit ons huis om een gezellige filmavond te houden. Voordat we film gingen kijken heb ik met Ingrid, Ellen, Robin en Vera buiten gekookt en wraps gemaakt, heerlijk! Was een erg gezellige avond.

Zondag gezwommen bij Marie Pompoen met Ingrid, Robin, Chia en Amanda. Dit weekend echt liggen bakken en enorm veel bruiner geworden op het kleurtje die ik al had. Heel leuk:). Zondagavond was het tijd om met onze zes meiden uit eten te gaan. De hele week hadden we ons hier echt op verheugd. Dus wij ons allemaal klaar maken, leuke jurkjes aan, vervolgens nog wat foto's gemaakt en daarna op pad. We hadden gehoord da je er heerlijke pizza's kon eten met je voeten in het zand. Nou wij kwamen daar, de tent naast ons daar kon je met je voeten in het zand zitten. Bij die tent waar wij waren helaas niet. Wel de pizza's. Maar goed er kwam allereerst niemand die ons een plek wees. Wij uiteindelijk vragen waar we mochten/konden gaan zitten. Wij uiteindelijk een plek gevonden. De stoelen zaten voor geen meter. Na een tijdje konden we een drankje bestellen. We vroegen vervolgens naar het voorgeregt Bruchetta's dat op een groot bord stond aangegeven. Dat hadden ze vandaag niet. Wij balen, want we hadden echt zin om lekker lang te tafelen met drie gangen. Uiteindelijk dan maar direct de pizza's besteld, want we hadden mega honger. Nou dat duurde toch lang. We hebben 1,5 uur op onze pizza's moeten wachten. Na een uur kwamen ze bij ons met de mededeling dat de pizza's nu 'versierd' zouden worden. Wij al wat lichtelijk geïrriteerd reageren. Uiteindelijk kwam later dat vrouwtje nog weer bij ons om te zeggen dat nu de eerste twee de oven in zouden gaan. Wij nog meer geïrriteerd reageren. Rustig maar schatjes werd gezegd. Het bleek ook dat er maar twee ovens waren, dus dat er maar twee pizza's tegelijk konden. Op dat moment kan ik dat niet meer zo goed handelen. Maar goed rustig blijven. We hadden het gelukkig wel heel gezellig met ons zessen, dus dat scheelt. Uiteindelijk wel drie gratis drankjes gekregen. Helaas kregen we dus ook niet onze pizza's tegelijk, maar twee aan twee. Toen de laatste twee kwamen hadden de eerste twee de pizza alweer op. Echt een vreselijk slechte service en daarom ook geen cent fooi gegeven. Tomatoes bij Pirate Bay is dus geen aanrader. Bij thuiskomst nog gezellig met huisgenoten gezeten en vervolgens slapen.

Dit waren mijn belevenissen van deze week. Hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen:)

Te otro Siman ku Dios ke!
(Tot volgende week als het God behaagt/bij leven en welzijn) (Dat wordt hier gezegd).

Ayo!

  • 29 September 2014 - 22:39

    Papa:

    Hoi Kitty-girl,
    Ik geniet van al de leuke dingen die jij meemaakt.
    En dat allemaal op zo'n klein eiland.
    Ik geniet ook van alles wat je schrijft.
    Veel plezier en papa houdt heel veel van je
    kuz pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Hoiii, Ik ben Kitty van Schooneveld 22 jaar oud. Ik ben vierdejaars studente van de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voor ruim vijf maanden verblijf ik voor mijn minor 'werken met gezinnen' op Curacao. Deze minor ga ik volgen aan de UOC (University of Curacao). Op 13 augustus 2014 om 9.50 uur vertrek ik vanaf Schiphol met vijf medestudenten van de Hanzehogeschool Groningen naar Hato (vliegveld) Curacao. Op 21 januari 2015 om 7.15 uur zullen we weer aankomen op Schiphol. In de tussentijd zal ik wekelijks een blog schrijven om mijn belevenissen met jullie als lezers te delen.

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 20223

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 21 Januari 2015

Studie Curacao

Landen bezocht: