Vooraf, vertrek, aankomst - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Kitty Schooneveld - WaarBenJij.nu Vooraf, vertrek, aankomst - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Kitty Schooneveld - WaarBenJij.nu

Vooraf, vertrek, aankomst

Door: Kitty van Schooneveld

Blijf op de hoogte en volg Kitty

14 Augustus 2014 | Curaçao, Curaçao

Lieve lezers,

Dit is mijn eerste blog geschreven vanaf Curacao. In deze blog zal ik iets schrijven over nu, vooraf aan de reis, het vertrek, de reis zelf, de aankomst, verder vandaag en morgen.

Nu
Het is hier nu kwart over 8 in de ochtend. Het tijdsverschil is 6 uur, dus bij jullie is het nu kwart over 2 's middags. Het weer is 27 graden en zonnig met wolken.

Vooraf
Ik zou natuurlijk ik niet zijn als ik het weekend voor vertrek niet helemaal volgepland had. Dus natuurlijk was dit het geval. Vrijdag nog even bij een vriend langs om zijn huis te bekijken in Hilversum. Zaterdag naar oma in Krimpen aan de IJssel en zondag naar vrienden van Erwin en mij in de buurt van Utrecht. Zondag weer naar huis en 's middags bij mijn vader op bezoek op zijn werk in Emden. Al met al in dat weekend nog 690 km. gereden. Maandag gingen we nog met het gezin naar pretpark Slagharen. Wel een paar erg leuke dagen gehad.
Dinsdag was een 'rustdag' voor het inpakken van mijn koffers. Dat was nog wel een gedoe, want telkens kwam het niet uit met de kilo's. Iedere keer teveel. Ik heb wel 20 keer met de koffers op de weegschaal gestaan. Uiteindelijk op de gram nauwkeurig precies meegenomen wat toegestaan was. Achteraf werd helemaal niet zo nauwkeurig naar de afmetingen en de kilo's van de handbagage gekeken.

Vertrek
Op 13 augustus om 3.15 uur was het dan uiteindelijk zo ver. De wekker na 4,5 uur slaap ging af. Om kwart over vier vertrokken we met vriendjelief Erwin, broertje David en moeder naar Schiphol. Hier kwamen we uiteindelijk aan om 6.35 uur. Mooi op tijd! We hebben rustig gekeken naar waar ik naar toe moest. We hebben de koffer afgegeven en vervolgens nog ergens gezeten om wat te drinken. Om half 8 was de meeting met de andere vijf meiden die ook naar Curacao gaan en hun familie. Zusje Sonja en haar vriend Bram waren vlakbij Amsterdam en zijn ook naar Schiphol gekomen om afscheid te nemen.
Kwart over acht gingen we dan echt afscheid nemen. Met een paar kleine traantjes tot gevolg. Om 8.35 uur vertrokken we met ons zessen door de poortjes, veel zwaaien totdat de thuisblijvers uit het zicht waren. Door naar de douane. Alles was goed en iets na half 10 zaten we in het vliegtuig. Het was ontzettend druk bij de douane, waardoor we uiteindelijk een vertraging opliepen van 50 minuten. 9.50 uur was eigenlijk de bedoeling om te vertrekken dit werd uiteindelijk 10.40 uur.

De reis
Het vliegen ging erg goed. Alleen maar over zee. Het enige land waar we overgevlogen zijn was Puerto Rico. Met ongeveer een constante snelheid van bijna zo'n 1000 km/h ging het vrij vlot. We hebben één keer turbulentie gehad waarbij we onze gordels om moesten doen. Tijdens de reis had iedere reiziger een eigen scherm met keuze uit vele films/series/enz. Dit was erg prettig en hiermee heb ik me dan ook de grootste tijd mee vermaakt. Tijdens de reis kregen we voldoende drinken en meer dan genoeg eten. Het was heerlijk, waaronder een heerlijke warme maaltijd met alles er op en er aan. We kregen nog een ijsje, pizzabroodje, toastjes en noem maar op. Personeel was ook erg vriendelijk, dus hulde aan KLM. Een erg goede vlucht gehad.
Om 13.52 uur (lokale tijd) kwamen we aan op Curacao. Half uurtje later dan in eerst instantie gepland. In Nederland was het toen al 19.52 uur. Hier merkten we op zich niets van en voor ons gevoel was het ook 13.52 uur. Dit kwam waarschijnlijk door het licht. We stapten het vliegtuig uit en het was direct zweten, jeetje wat een hitte. 33 graden warm. We moesten erg lang wachten totdat we uiteindelijk door de controle waren. We zaten bijna achterin het vliegtuig, dus stonden ook bijna achterin de rij. De hele tijd een beetje wapperen met ons paspoort voor wat verkoeling. Om half vier stonden we dan uiteindelijk echt buiten en daar stond taxi Max. Hij zou ons naar ons huis brengen. Hij tikte op zijn horloge omdat we zo laat waren. Hij maakte wat grapjes en we kregen allemaal een zelf gevouwen roos van hem, ahhhww. We stapten in zijn busje en vertrokken met luide muziek richting ons nieuwe huis. Onderweg stopten we bij een mini market. Hij gaf ons de mogelijkheid om onze eerste kleine boodschapjes te doen. Ook zouden we ontgroend worden. Nadat we boodschapjes gedaan hadden kregen we een stoel in de winkel en moesten we gaan zitten. We kregen een groen drankje Ròm Bèrde (groene rum) met sprite. 38% maar liefst. Dit moesten we opdrinken en als het op was, gingen we pas verder. Na zo'n lange reis, de hitte en dat ik zelf niet zo vaak drink, voelde ik hem wel zitten. Het was overigens wel lekker. Dus met een dronken hoofd (nee hoor, dat viel wel mee) gingen we uiteindelijk verder naar plaats van bestemming.

Aankomst
Om 16:48 uur kwamen we uiteindelijk aan bij ons huis aan de Telamonstraat 8. Wat een uitzicht, schitterend! Uitkijkend over zee. Max hielp ons met het uitladen van de bagage en we werden opgevangen door de Nederlandse beheerder. We werden naar onze kamers gebracht. In totaal heeft het complex 45 kamers. Wij zitten in een gebouwtje met 8 kamers, twee badkamers en een keuken. Over een week of twee komen de andere twee bewoonsters. Het zag er allemaal erg schoon en gezellig uit. We hebben kort kennisgemaakt met andere bewoners. Er wonen nu nog maar erg weinig in het complex 11 (inclusief ons 6). Iedereen komt binnen nu en een maand en dan is het complex bijna zo goed als vol. Het zwembad zag er ook super uit! We kregen de sleutel van onze kamers, onze lokale simkaart en een rondleiding. De gemeenschappelijke ruimtes worden twee keer per week schoongemaakt en het zwembad vaker, erg prettig.
We hebben ons vervolgens direct omgekleed in koele zomerkleding. Lekker buiten gezeten in de wind. Binnen was het echt zweten, zweten, zweten. De luchtvochtigheid is hier nog hoger dan in Nederland, dus alles is klam en plakkerig. De wind maakt het draaglijk. We hebben onze koffers uitgepakt, bed opgemaakt en gedoucht.
Iedereen vertelde ons dat we niet eerder dan tien uur op bed moesten gaan en direct uit moesten gaan van de tijd van hier. Anders zou de jetlag nog moeilijker zijn. Dus uiteindelijk tegen tien uur lag ik op bed (Nederlandse tijd vier uur 's nachts). Verbazingwekkend ben ik niet moe geweest, terwijl ik toch al meer dan 24 uur wakker was. Vervolgens lekker geslapen. We hebben allemaal een grote waaier aan ons plafond hangen en daarmee is het redelijk uit te houden op onze kamers. Om half 7 werd ik wel weer wakker en het lukte niet meer om te slapen. Appjes beantwoord en nu het schrijven van dit blog.

Verder vandaag
Straks tussen half 11/11 uur worden onze twee auto's gebracht hier op het complex. We zullen direct merken of het ook op tijd zal komen of niet, haha! Daarna gaan we boodschappen doen en een beetje de buurt verkennen. Voor de rest zien we het wel. Heerlijk!

Morgen
Morgen worden we om 9 uur op school verwacht. Dan hebben we onze intakegesprek en regelen we onze verdere inschrijving. We krijgen dan ook onze boekenlijst en lesrooster. Vanaf maandag zullen we beginnen aan onze minor.

Dit was het eerst voor nu.

Doeii en tot de volgende blog!

• 14 Augustus 2014 - 17:25

Papa:

Ik heb je blog gelezen terwijl het hier 20 graden is. Het regent,onweert en veel wind. Wat je tot nu toe geschreven hebt was erg leuk om te lezen.Zo te zien ook een leuk groepje meiden. Veel plezier en tot lezens. kuz pa

• 14 Augustus 2014 - 17:56

Martha:

Hey Kitty.

Het is hier nu 17.55 uur.
    Je eerste blog gelezen.
    Fijn dat alles goed verlopen is.
    Wel jaloers hoor dat het bij jullie zo lekker warm is.
    Hier vandaag heel veel regen en morgen waarschijnlijk weer zo'n dag.
    Kijk uit naar je volgende blog.

Groetjes Martha

• 14 Augustus 2014 - 23:44

Greetje :

Hoi kitty.
    Leuk zo om zo. Te lezen wat je allemaal
    Gaat beleven daar op Curaçao
    Ga het proberen te volgen hoor